3dagen werken op Social centre - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Ronneke Vereijken - WaarBenJij.nu 3dagen werken op Social centre - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Ronneke Vereijken - WaarBenJij.nu

3dagen werken op Social centre

Door: Ronneke

Blijf op de hoogte en volg Ronneke

09 Februari 2017 | Vietnam, Da Nang

We zijn weer lekker bezig met de mensen in het centrum, geweldig.
Vandaag woensdag voor de derde dag , werken in de ochtenden bij de fysio, dit heet step bh step.
Het woord zegt het al, met hele kleine stapjes ,ze proberen ze dingen te leren.
Zo doe je verschillende dingen,bijvoorbeeld vanmorgen 3 kleine kinderen,ze hun tanden te leren poetsen, hun gezichtje zelf te wassen met een nat doekje.
1 van de drie, had er zichtbaar lol in,kon het aardig, maar de andere 2, wilde totaal niets ervan eten.
Verder met simpele plastic bouwstenen gewerkt, vonden ze prachtig, zo mooi te zien, die glimlach op hun gezichtjes, heerlijk genieten.het is zo simpel eigenlijk,wat dollen, knuffelen,rennen,spelen met de bal en zoveel meer. Het is zo dankbaar werk, waar jezelf zo blij van wordt,zoveel geluk te zien.
Het contrast is groot, heel dubbel gevoel , go with de flow, je maakt daar het beste van, stopt er je liefde in , maar het is een heel andere wereld ,voor even mijn wereld.
Wat ik af en toe heel veel moeite mee heb, te zien dat ze zoveel, spullen nodig hebben,echt belangrijk om het werk te kunnen doen,, bijvoorbeeld verouderde rolstoelen, maar een paar,ze hebben hard nieuwe nodig.
Een man die zo gehandicapt is, die ligt in een rolstoel een hele speciale, werd hem verteld dat j
Hij een nieuwe kreeg, was helemaal door het dolle heen, de tranen moet je bedwingen.
Er zijn heel veel projecten begonnen,gestart door andere vrijwilligers ook in Nederland die geld bijelkaar hebben gebracht en daar hele goede dingen voor doen, voor deze mensen. Bijvoorbeeld matrassen wat dikkere,speciaal matrassen voor ernstig zieke vouw, die echt vreselijke wonden heeft van het doorliggen.,of waterkracht nee,mat voor fysio,terras waar de vrouwen de hele dag zitten, de grond betegelen vloer egaliseren, ook nieuw rolstoelen is noodzaak voor nieuwe erg groot, en zo veel meer.
Maar ook de kinderen, oudjes een dag meenemen ,dat ze een keer van het terrein af komen,bijvoorbeeld naar het strand,de oudjes naar de pagode,sommigen die willen bidden, ijsje eten, koffie drinken etc.
Dat ze even weg zijn uit de alledaagse omgeving.
Want het is gewoon zo, dat ze altijd daar zijn op het terrein,en de verzorgers geen tijd hebben voor extra aandacht, vandaar dat ze zo blij zijn met de vrijwilligers.
Zoals eerder. Gezegd, je doet oefeningen met de kinderen, die zwaar misvormd zijn. In beginsel eng, het gevoel dat je ze pijn doet, maar gaande weg merk je dat dat oké is.
Gisteren had ik een zwaar misvormde jongen,ook nog blind,was weinig
Oefening mee te doen, maar zo bijzonder,,was zo happy, wanneer je hem over zijn gezicht aaide, over zijn buikje aaide, zo weinig, zo fijn om zo, n jongetje te zien stralen, en denk ik daar doe ik het voor

Het begeleiden van de mensen is heel divers, met de oudere dames, met de bal spelen overgooien, op de stoel in en meng oefeningen met armen en benen ,met of zonder muziek.
Al met al is het, wat je ook doet,met de nodige afwisseling, heel geweldig om hier te zijn, met het besef dat het contrast heel groot is.
Een hele fijne ervaring, vol tegenstellingen, emoties, indrukken,en zoveel meer,ik blijf het zeggen, het doet me goed hier te zijn.

Verder doen we leuke dingen met de meiden in theater Greenhouse.er wordt veel gelachen, gek gedaan op zijn tijd,s"Avonds er even uit. Dat gekke karaoke staat nog op het programma.ja we zullen eraan geloven
Het is wel vermoeiend, je staat vroeg op werkt van 8uur tot 11 uur smorgens, dan lekker kunnen in het huis, om 2 uur weer terug en dan tot 5 uur werken
Er is een schema gemaakt voor deze 2 weken, zo kun je zien waar je moet werken
Gisteren Engelse les gegeven het thema was famile, een familie tree op het bord getekent en daar de woordjes opgeschreven door de kinderen zoals mother, father,Brotherhood,etc.
Was Leuk Mar erg rumoerig, zaten er bij,. Die regelmatig tot de orde geroepen moesten worden.
Respect voor de onderwijzers bij ons of waar dan ook, zie het maar eens rustig te houden

Ondertussen de planning voor mijn holiday.
Wat is wijsheid wil naar het noorden, maar gezien het weer dacht ik toch maar zuiden. Nu het weer beter is eerst naar van Thomas in de Mekong delta, daar zie je het echte Vietnam, drijvende fruitmarkten etc
Dan ho Chi Minh city met bus voor 1 nacht
Dan anderen naar noord en toch mijn oorspronkelijk plan voor het grootste gedeelte uitvoeren, salade, healing Bay, cat Ba. Bijvoorbeeld

Zo nu weer even wat bijgekletst, dadelijk weer An de gang.
Wel leuk gaan naar een locatie, waar we met de kinderen kunnen knuffelen, heerlijk
Och bijna vergeten, ik heb al 2 keer een heerlijke traditionele massage. Heel apart ze kruipen over je heen ,gaat hard,zo hard dat je denkt dat ze alle breken bij je, maar het voelt heerlijk daarna.

Tot horens
Lieve groetjes ronneke

• 09 Februari 2017 - 07:38

Karin Busser:

Ha Ronneke,

Wat een geweldig verhaal,wat kun jij deze kinderen lekker verwennen.
    wat een geweldige ervaring maak jij mee,petje af.

Ronneke heelveel plezier nog,

Gr Karin xx

• 09 Februari 2017 - 08:07

Anita:

Lieve Ron, weer n superverhaal vanuit Danang en jaaa wat is t dankbaar werk hè? En jaaa wat zijn de mensen " blij" met alles wat je doet.Blijf lkr genieten van t
    werk en veel plezier met de KARAOKE !! Dat wordt gezellig!! Dikke knuffel voor jou hoor!! Kanjer!!

• 09 Februari 2017 - 12:19

Franz:

Ha Ronneke, goed te horen dat je enthousiast blijft daar. van mij groetjes en blijf ervaren en genieten!

• 09 Februari 2017 - 13:04

Rosa:

Mooi verslag weer Ronneke. En wat super wat jullie daar allemaal doen.
    Geen last van de bazige Canadese??? Of is ze al getemd daar!!
    Dikke kus Rosa X